
Jeg har valgt å analysere de nye Vinmonopolet-annonsen. Annonsene er laget i samarbeid med Try Reklamebyrå og Vinmonopolet og har vært vært å finne i flere avisbilag og magasiner. Den annonsen jeg har valgt er en av tre i samme Samtidig som disse annonsene ble trykket, ble det sendt reklamer på musikktjenesten Spotify, der kjendiser oppfordrer ungdom til å vise legitimasjon uoppfordret. Annonsen fungerer som en holdningskampanje og hensikten med reklamen er å minne foreldre på at de ikke skal kjøpe alkohol til sine ikke-myndige barn. Med annonsen henvender Vinmonopolet seg til ungdom/tenårings-foreldre.
Bildet i annonsen viser en gutt i tenårene som går i veikanten. Gutten har på seg en åpen skjorte med en t-skjorte under, et par jeans og et par sko. Veien er omringet av store grantrær på begge sider. De eneste formene for menneskelig preg, bortsett fra veien, er noen strømledninger og en bil som kommer rundt svingen helt bakerst på bildet. Ganske sentralt på bildet står det skrevet «Alexanders blackout ble sponset av mamma og pappa». Nederst i høyre hjørnet er det en lengre tekst og Vinmonopolets logo innrammet.
Landskapet på bildet ser relativt øde ut. Den tette skogen gir et inntrykk av at det er liten eller ingen sivilisasjon i nærheten. Det som kan minne om frostrøyk på bildet får det til å se kaldt ut, men likevel er gutten på bildet, Alexander, er kun iført en tynn skorte og en t-skjorte på overkroppen, noe som tyder på at turen ikke var planlagt. Stemningen i bildet er dyster, noe som understrekes i de mørke fargene, samtidig ser Alexander sliten og oppgitt ut.
Alexanders klær og de skriftlige tekstene er indikasjoner på hvordan man skal tolke annonsen. Det kan se ut som han har pyntet seg med tanke på skjorten, så han har antageligvis vært på fest. Setter man dette i sammenheng med setningen i midten av bildet kan man forestille seg et scenario der en mor og en far har kjøpt alkohol til sin egen sønn som har endt opp med konsumere for mye. Annonsen spiller i stor grad på frykt, ettersom ingen foreldre er interessert i at deres barn skal få en «blackout» alla det Alexander får i denne annonsen. På teksten sentralt i bilde står det «Alexanders blackout ble sponset av mamma og pappa». Som oftest er det å sponses satt i en positiv sammenheng.
Annonsen spiller i på mottagerens frykt på en måte veldig god måte. De treffer målgruppen sin veldig riktig, ved å fremstille det som kunne vært deres egen sønn i en såpass håpløs posisjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar